wtorek, 10 marca 2015

Kuchnia: Awokado - dlaczego warto jeść?




Awokado jest wyjątkowo smacznym owocem. W Polsce staje się coraz popularniejsze, a w wielu krajach jest ono jednym z podstawowych produktów. W południowych stanach USA i Meksyku na bazie awokado przyrządza się sos guacamole, który jest podawany do niemal wszystkich przystawek



Awokado świetnie wpływa na nasz wzrok. Owoc ten jest bogaty w luteinę oraz zeaksantynę – składniki, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszych oczu. Wiele osób mających problemy ze wzrokiem lub prowadzący męczący oczy tryb życia (częsta praca przy komputerze lub tekście pisanym) spożywają luteinę jako suplement diety. Okazuje się, że ten składnik chemiczny możemy przyswajać w wyjątkowo przyjemny sposób – jedząc kilka razy w tygodniu np. bagietkę z guacamole. Składniki zawarte w awokado zapobiegają także występowaniu chorób oczu związanych z wiekiem – takich jak zaćma czy zwyrodnienie plamki żółtej.

Awokado zawiera również składniki, które zatrzymują lub znacznie spowalniają rozwijanie się komórek odpowiedzialnych za nowotwory szczęki. Zasługą tego jest unikalne połączenie składników odżywczych w tym owocu – razem występuje tu witamina C, E oraz kwas foliowy.



Owoc awokado ma także ciekawe właściwości polegające na zwiększaniu zdrowotnych walorów innych produktów. Przykładowo badania przeprowadzone przez Uniwersytet Stanowy Ohio wykazały, że jeśli pomidory zjada się wraz z awokado, organizm potrafi „wykrzesać” z nich 4 i pół razy więcej likopenu – antynowotworowego składnika znajdującego się czerwonych owocach.
Jak to możliwe? Zdrowy tłuszcz awokado pomaga organizmowi przyswajać zdrowe składniki odżywcze. Dlatego guacamole połączone z innymi warzywami (wspaniale sprawdzają się pomidory, papryka, cebula czy czosnek) jest świetną i niezwykle zdrową przekąską.

Warto tu zaznaczyć, że miąższ awokado jest wyjątkowo oleisty i tłusty a zarazem bardzo zdrowy. Utarte awokado może zastąpić Ci np. majonez; w konsystencji jest stosunkowe podobne, ale zawiera mniej tłuszczów oraz więcej białka i błonnika.






















 
  Pytania  / Facebook /  blog.onet.pl   /   Twitter





7 komentarzy:

  1. Ja tez, czemu nie :)

    Pozdrawiam
    http://dookola-swiata-w-jeden-dzien.blogspot.ch/

    OdpowiedzUsuń
  2. Nigdy nie jadłam, wygląda przepysznie :) Wgl lubię wszystko co ,,zielone" :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie wiedzialam, że ma aż tyle właściwości :) Polecam omlet z awokado :)

    www.written-simply.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Wczoraj miałam okazję skosztować w sałatce greckiej :) Było bardzo smaczne!

    OdpowiedzUsuń
  6. oj jak to wszystko apetycznie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń